Elektronická evidence tržeb

EET neboli elektronická evidence tržeb znamená přímou kontrolu tržeb podnikatelů a živnostníků. Tyto tržby jsou evidovány v úložišti Finanční správy a hlavním cílem je zamezit daňovým únikům, zejména v oblasti daní z příjmů a s tím související daní z přidané hodnoty. Před zavedením EET nebylo možné zkontrolovat, zda malí a střední podnikatelé přiznávají všechny svoje tržby.

Dalším cílem, kromě zamezení daňových úniků, je také srovnání tržních podmínek pro všechny účastníky v podnikatelském prostředí. Přihlášením k evidování tržeb budou muset účastníci veškeré tržby evidovat a hlásit a zamezí se tak krácení daně od podnikatelů, kteří se placení daní vyhýbají.
Nepopiratelným přínosem je také navýšení příjmů do státního rozpočtu z vybraných daní.

Hlavním rizikem tohoto projektu, je že malí podnikatelé svou činnost ukončí z důvodu nedostatku financí na provozování EET. Zejména by se jednalo o podnikatele v hotelových a restauračních službách nebo drobných kosmetiček, kadeřnic a různých technických profesí. Tomu chce vláda zamezit poskytnutím jednorázové slevy na pořízení evidenčního zařízení ve výši 5 tisíc Kč.

Technického řešení pro EET je určeno pro jakýkoli elektronický přístroj, tedy nejenom pokladnu, ale také pro počítače, tablety nebo chytré mobilní telefony.

K zavádění EET dochází postupně u jednotlivých skupin podnikatelů, nedošlo tedy k plošnému zavedení. První vlna EET začala platit 1. prosince 2016 a vztahovala se na majitele ubytovacích stravování a pohostinství, tedy na všechny hotely, kempy, penziony, ubytovny, kavárny, kantýny ale i na stánkový prodej s potravinami či zmrzlináře. Druhá vlna nastala 1. března 2017 a týkala se oblasti velkoobchodu a maloobchodu, tedy prodejen s potravinami, drogerie, večerky apod.

Další fáze pak budou následovat v následujících letech, kdy se k systému připojí také různí výrobci, podnikatelé ve výrobě, jako pekaři či řezníci a také lidé poskytující osobní služby, jako kadeřnice či maséři.